TEXEL – Vanwege de hitte ging de ‘Rede van Texel’ vrijdagmiddag niet door in het Zeemanskerkje in Oudeschild. De lezing is vrijdag wel op alternatieve wijze gehouden. Milieujurist Jessica den Outer gaf de lezing voor een klein gezelschap in de tuin van Buitenplaats Brakestein. De opnames van de lezing worden zaterdagmiddag om 14:00 uur uitgezonden op Radio Texel. De Rede van Texel is een lezing die sinds 2013 wordt georganiseerd. Een prominente Nederlander reflecteert op een actueel en maatschappelijk belangrijk thema. Jessica den Outer is milieujurist en bestuurslid van de Stichting Rechten van de Natuur. Zij vertelt in de Rede van Texel over de wijze waarop natuur en samenleving met elkaar zijn vervlochten. Jessica den Outer pleit voor een fundamentele systeemverandering waarin de natuur eigen wettelijke rechten krijgt. Zij wil dat ecosystemen — zoals rivieren, bossen en zeeën — in de wet worden erkend als rechtspersoon, net zoals mensen en bedrijven dat nu al zijn. Natuur moet niet langer worden gezien als menselijk ‘eigendom’ of ‘gebruiksvoorwerp’, maar als een volwaardige partij met eigen belangen. Ecosystemen moeten het wettelijke recht krijgen om te bestaan, te voortbestaan, te floreren en te herstellen van schade. Er moeten onafhankelijke voogden (vertegenwoordigers) worden aangesteld die namens een natuurgebied kunnen spreken en procederen in de rechtszaal. Om de aarde effectiever te kunnen beschermen tegen vernietiging is een verschuiving nodig van een mensgerichte wetgeving naar een aarde-gerichte wetgeving. De Outer vertelt in de lezing hoe belangrijk het is voor natuurgebieden om als zelfstandige rechtspersoon gezien te worden, zodat mensen aan bestuurstafels bij besluitvorming letterlijk voor de belangen van natuurgebieden kunnen opkomen. De Rede van Texel van Jessica den Outer is zaterdagmiddag 27 juni vanaf 14.00 uur te beluisteren op Radio Texel.
Het bericht In ‘Rede van Texel’ vertelt Jessica den Outer over belang van rechten voor natuur verscheen eerst op Waddenomroep.
LAUWERSOOG/SCHIERMONNIKOOG – Met een 55 jaar oude elektrische ijskar, een topsnelheid van slechts 13 kilometer per uur en een missie voor het goede doel legde Frank Boereboom uit Hengelo de afgelopen acht dagen een bijzondere reis af naar zijn favoriete Waddeneiland Schiermonnikoog. Onderweg verkocht hij ijs om geld op te halen voor Stichting Nelly. Inmiddels staat de teller op zo’n 5.000 euro. De tocht van zo’n 185 kilometer begon vorige week in Hengelo. In acht dagen reed Boereboom met zijn 55 jaar oude elektrische Spijkstaal richting Schiermonnikoog. “Ik heb zeven dagen uitgetrokken voor deze tocht. Dit is dag acht. Ik ben nu in Lauwersoog, maar die tellen we ook mee, want ik moet nog naar de overkant en in het dorp moet ik ook nog even de finish halen bij één van mijn sponsoren.” De bijzondere ijskar kreeg hij in 2016 via een televisieprogramma. IJs voor het goede doel Boereboom verkoopt het ijs niet voor zichzelf. De volledige opbrengst gaat naar Stichting Nelly, vernoemd naar zijn overleden moeder. De stichting zorgt ervoor dat kinderen uit gezinnen die het financieel moeilijk hebben een dagje uit kunnen, bijvoorbeeld naar een pretpark of de bioscoop. Het ijs krijgt hij gratis van een ijsfabrikant, waardoor de volledige opbrengst naar het goede doel gaat. Hij heeft inmiddels al zo’n 5.000 euro opgehaald. Tekst loopt door onder de video Hitte niet ideaal Hoewel de temperaturen de afgelopen dagen hoog oplopen, is dat volgens Boereboom niet per se goed nieuws voor een ijsverkoper. “Je zou denken dat het ideaal weer is om ijs te verkopen, maar het ijs wordt heel snel zacht”, aldus Frank. De populairste smaak is volgens hem nog altijd aardbei. Door de vele hobbels onderweg kwamen niet alle hoorntjes heel aan. “Dat is een beetje jammer, maar ik heb nog een andere doos, dus dat komt wel goed.” Favoriete eiland Boereboom en zijn vrouw komen al jaren graag op Schiermonnikoog. Sinds een huwelijksjubileum bezoeken ze het eiland meerdere keren per jaar. “Het eiland heeft ons hart gestolen.” Ook dit weekend blijft hij op het eiland om ijs te verkopen voor Stichting Nelly. Alleen met het juiste tij Vrijdag wachtte in Lauwersoog nog één bijzondere uitdaging. De 55 jaar oude elektrische Spijkstaal kan namelijk niet zomaar de veerboot op. Daarom moest Boereboom precies de afvaart van 12.35 uur nemen. Tijdens het zogenoemde middentij ligt de boot horizontaal genoeg om de oude ijskar veilig aan boord te rijden. Dat de Spijkstaal de ruim 185 kilometer heeft volgehouden, vindt Boereboom bijzonder. “k ben heel erg blij dat ie het zo goed gedaan heeft. Er is wel wat stuk gegaan en dat moet gemaakt worden, maar deze rit heeft hij in ieder geval overleefd.”
Het bericht IJscoman rijdt met 55 jaar oude ijskar van Hengelo naar Schiermonnikoog verscheen eerst op Waddenomroep.
LAUWERSOOG – Terwijl in een groot deel van Nederland de extreme hitte voor overlast zorgt en activiteiten worden afgelast, is het aan de Waddenkust juist een stuk aangenamer. Lauwersoog was donderdag de koelste plek van Nederland. Vrijdag liepen de temperaturen op richting de 35 graden. Voor vrijwel heel Nederland geldt vrijdag code rood vanwege de hitte. Alleen Fryslân, Groningen, Drenthe, Zeeland en de Waddeneilanden hebben code oranje. In de regio zijn verschillende evenementen afgelast, maar aan de kust trekken juist veel mensen eropuit om verkoeling te zoeken. “Ik maak me niet zo druk om de warmte. Door het nieuws word je misschien wat bang gemaakt, maar zolang je rustig aan doet, is er niets aan de hand,” vertelt een vakantieganger. Tekst loopt door onder video: Op het strand, rond de haven en aan het Lauwersmeer was het vrijdag druk. “We hadden een heerlijke vrije dag en dachten dat naar het strand was de perfecte oplossing is voor dit heerlijke weer.” Ook de veerboot naar Schiermonnikoog zat goed vol. De afvaarten waren druk bezet met dagjesmensen en toeristen. En wat volgens bezoekers de beste manier is om het hoofd koel te houden? “Veel bier drinken en zo nu en dan even een frisse duik nemen.”
Het bericht “Veel bier en een frisse duik”: Zo houden mensen het hoofd koel verscheen eerst op Waddenomroep.
DE WADDEN – Het wordt extreem heet in het land. Maar op de Waddeneilanden liggen de temperaturen een stuk lager. Dankzij het omringende zeewater hebben de Waddeneilanden minder last van extreme hitte, zegt Rob Groenland, meteoroloog van het KNMI. Rob Groenland: “De temperaturen rond 11 uur vanochtend op de Waddeneilanden liggen tussen de 24 en 26 graden. Zodra je het vasteland van Friesland opkomt, is het zo’n 28 à 29 graden en in het zuiden van het land is het op dit moment al tussen de 33 en 34 graden.” “Het zeewater zorgt ervoor dat de Waddeneilanden net niet meedoen met die extreme hitte boven Nederland. De wind komt op dit moment uit een oostzuidoostelijke richting. Dat is niet echt over de Noordzee, maar het wateroppervlakte van de Waddenzee tempert de temperaturen ook.” “Daar zijn de mensen op de Waddeneilanden op hete zomerdagen natuurlijk hartstikke blij mee. Op de eilanden worden maximumtemperaturen verwacht van zo’n 30 graden. In het zuidoosten van het land wordt het mogelijk tegen de 40 graden. In de schaduw. En dat is extreem voor het Nederlandse klimaat.”
Het bericht Code rood vanwege extreme hitte in Nederland, maar niet op Waddeneilanden verscheen eerst op Waddenomroep.
TEXEL – Ze breien mutsen en sjaals, maar vooral sokken. Al 14 jaar komt breiclub ’n Steekie Los op donderdagmiddag in het Cafeetje in Oosterend. De breisels worden verkocht op de lokale markten en de opbrengst gaat naar de hospice in Den Burg. Breiclublid Marjoke Zijm komt iedere week naar het breicafé: “Het is heel gezellig. Alle nieuwtjes uitwisselen. En sokken breien, ik doe eigenlijk niks anders.” De breiclubleden drinken koffie en thee in het café: “Als we wat de vieren hebben doen we een advocaatje.” Tekst loopt door onder de video Marjoke is een ervaren breier. Op de kleuterschool zat ze al naast de juf te breien, terwijl de andere kinderen in de zandbak speelden. De sokken van Steekie Los worden goed verkocht op de markten in Oosterend. De opbrengsten gaan allemaal naar de hospice in Den Burg. Coördinator Angélique Baan van de hospice is heel blij met de breiclub: “We bestaan dankzij donaties.” Ze is niet alleen blij met de donaties maar ook met de sokken van de breiclub: “Ze zijn geweldig, ik kan het iedereen aanraden om sokken te kopen van de breiclub!”
Het bericht Breiclub ‘Steekie Los’ zit al 14 jaar wekelijks in café, te breien voor het goede doel verscheen eerst op Waddenomroep.